Jak zrobić pozytywne pierwsze wrażenie online? Trzy strategie

Zrobienie pierwszego wrażenia zajmuje ułamek sekundy, natomiast jego wpływ może być długotrwały. Pierwsze wrażenie może wpłynąć na to, czy ludzie Cię zatrudnią, kupią od Ciebie, zaprzyjaźnią się z Tobą, czy zapamiętają. Jak zrobić pozytywne pierwsze wrażenie online? Podczas tego tekstu poznasz trzy różne strategie.

Dr Carmen Simon, Chief Science Officer w Corporate Visions i B2B DecisionLabs, przeprowadziła serię badań neurobiologicznych mających na celu zrozumienie czynników wpływających na pierwsze wrażenie podczas wirtualnej prezentacji. Jej badania wykazały trzy elementy, które odgrywają kluczową rolę: publiczność, treść i sposób przedstawienia.

Jej wnioski dają praktyczne rady, które można wykorzystać od razu, zwłaszcza przy dostosowywaniu swojego podejścia do wirtualnej publiczności na platformach takich jak Zoom. Czytaj dalej, aby poznać kilka strategii, które pozwolą Ci przeprowadzić świetną prezentację i zrobić lepsze pierwsze wrażenie online.

4

1. Spraw, by liczył się każdy slajd

Jeden slajd może wpłynąć na odbieranie prezentacji i prezentera

Dr Simon badała wpływ, jaki może wywrzeć jeden slajd w prezentacji. Profesjonaliści z branży biznesowej zostali podzieleni na dwie grupy i oglądali wirtualną prezentację. Krótko po wprowadzeniu, druga grupa obejrzała dodatkowy slajd, którego celem było przezwyciężenie zastrzeżeń. Ten jeden slajd doprowadził do wycofania się grupy. Oznacza to, że ton i język pojedynczego slajdu podczas pierwszej rozmowy z nowym zespołem może mieć wpływ na perswazyjność. Przeanalizuj więc wszystkie treści w swojej następnej prezentacji i zadaj sobie pytanie w odniesieniu do każdego slajdu: czy jest on odpowiedni na pierwsze spotkanie?

Pozytywne komunikaty poprawiające uwagę i pamięć

Badania pokazują, że średnio ludzie będą pamiętać około 10% Twojej prezentacji po 48 godzinach. Jednym z powodów, dla których ludzie zapominają tak wiele jest to, że nie są gotowi zwrócić uwagi na to, co ważne. Dlatego najpierw zidentyfikuj „10% przekazu” – wiadomość, którą chcesz, aby zapamiętali – a następnie „przygotuj” ten przekaz.

Priming to metoda polegająca na wykorzystaniu bodźca do wpłynięcia na sposób przetwarzania następnego bodźca. Jest to ważne, ponieważ badania dr Simon wykazały, że odbiorcy narażeni na negatywny język w slajdzie poprzedzającym “10% przekazu”, zwracali mniejszą uwagę na ten komunikat. Rozważ więc poprzedzenie ważnej wiadomości slajdem, która wywołuje pozytywne emocje, np. nieoczekiwany obraz, statystyka lub historia. To jest właśnie priming. Wprowadzenie pozytywnych informacji do “10% przekazu” skutecznie buduje nie tylko pamięć, ale i korzystne skojarzenia z kluczowymi komunikatami, zwłaszcza u osób, które nie widziały wcześniej Twojej prezentacji.

4

2. Zaprojektuj treści, które sprzyjają pozytywnemu nastawieniu

Mniej NIE ZNACZY więcej – dodaj detale by poprawić skupienie, motywację i zapamiętywalność

Istnieje powszechne przekonanie, że mniej szczegółów przyniesie większy sukces, gdy prezentujesz coś po raz pierwszy. Jednak dr Simon sugeruje inaczej. Kiedy uczestnicy jednego z jej badań oglądali proste vs. złożone slajdy, doświadczali większej uwagi, lepszej pamięci roboczej i większej motywacji. Te stany poznawcze prowadziły do korzystnego pierwszego (i trwałego) wrażenia. Widzowie oglądający złożone slajdy mieli lepszą pamięć i nie odczuwali dodatkowego zmęczenia, ponieważ złożoność była zarządzana poprzez stopniowe wyświetlanie szczegółów, aby uniknąć efektu przytłoczenia.

Ważne slajdy z czytelnymi informacjami

Dodawanie szczegółów dla lepszego zapamiętywania należy robić ostrożnie. Badanie dr Simona wykazało, że slajdy zawierające przyciągające szczegóły, takie jak ozdobne obrazki, rozpraszają widza i mogą osłabić koncentrację i pamięć. Prezentując po raz pierwszy swoją prezentację z bez ozdobnych obrazków, uzyskasz wyższą pamięć długoterminową dla swojego kluczowego przesłania.

4

3. Przeanalizuj cel odbioru prezentacji

Wybierz wirtualną formę wstępu

Porównując prezentacje twarzą w twarz, wirtualne, telefoniczne i hybrydowe, odkrycia ujawniły, że zmienność metod prezentacji może być skutecznym sposobem wpływania na percepcję po raz pierwszy. Na przykład, uczestnicy wirtualni byli szczęśliwsi i bardziej czujni w porównaniu z uczestnikami w pozostałych trybach. Uczestnicy hybrydowi byli zestresowani, zdenerwowani i wycofywali się z prezentacji. Aby uzyskać maksymalny efekt, badania sugerują, aby uczestnicy i prezenterzy korzystali z tej samej formy i, jeśli to możliwe, wybierali prezentację wirtualną na pierwsze spotkanie.

Siedzieć czy stać? Wybierz mądrze

Siedzenie czy stanie zależy od tego, co jest dla Ciebie ważniejsze. Dr Simon odkryła, że wirtualni słuchacze byli w stanie większej swobody, gdy prezenter siedział, ale najważniejszy przekaz był lepiej zapamiętywany, gdy prezenter stał. Jeśli więc budowanie relacji jest kluczowe, to siedź. Ale jeśli budowanie wspomnień jest ważniejsze, to stój.

Ostrożnie z okienkiem czatu

Dr Simon przeprowadziła eksperyment porównujący wyniki używania okienka czatu podczas prezentacji wprowadzającej dla ludzi, którzy nie znają Ciebie ani siebie nawzajem. Uczestnicy „wyłączonego czatu” oglądali prezentację w znacznie bardziej spokojnym, mniej rozproszonym stanie emocjonalnym, podczas gdy uczestnicy „włączonego czatu” mieli zmniejszoną pamięć i uwagę. Gdy jednak okienko czatu było włączone, dr Simon stwierdził, że odpowiadanie na pytania od razu wprawiało uczestników w znacznie lepszy nastrój. Podczas spotkań wstępnych, jeśli to możliwe, staraj się wyłączyć publiczną skrzynkę czatu. Jeśli nie jest to możliwe, a ludzie używają go do zadawania pytań, odpowiadaj na nie od razu, aby uzyskać lepsze pierwsze wrażenie i wirtualne doświadczenie.